Bye Bye Australia! Hello New-Zealand! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Veronic Bouten - WaarBenJij.nu Bye Bye Australia! Hello New-Zealand! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Veronic Bouten - WaarBenJij.nu

Bye Bye Australia! Hello New-Zealand!

Door: Veronic

Blijf op de hoogte en volg Veronic

11 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Wellington

Na een mooi oud en nieuw in Perth met veel straattheater, gratis muziek en mooi uitzicht vanuit Kings Park op Perth en het vuurwerk heb ik op 1 januari een nieuwjaarsduik gemaakt in de oceaan bij Cottlesloe. Mijn laatste avond in Australië ben ik met Rachel, Corinna en Felicitas naar Rooftop cinema gegaan. Film kijken (The night before) op een 6 verdiepingen tellend gebouw met weer lekkere zitzakken! Raar om weer afscheid te moeten nemen van mensen met wie je vele leuke en bijzondere dingen hebt beleefd. 2 Januari een laatste rondje door Perth wandelen voordat ik naar het vliegveld ga. Zondagmorgen kom ik aan in Auckland, om 6 uur in de ochtend, en omdat er 5 uur tijdsverschil is heb ik dus een nacht overgeslagen. Een flinke beker koffie en wat uren rondhangen op het vliegveld voordat ik naar het hostel vertrek om in te checken. Eerst even twee uurtjes slapen en daarna een wandeling om een stukje van de stad te verkennen! De dag erna ga ik ontbijten bij Starbucks en naar het kantoor van Stray-travel, de organisatie van mijn hop on / hop off bus om wat vragen te stellen. Daarna naar de pier lopen en genieten van het uitzicht, de boten en de zon! Vervolgens de bus naar Mount Eden, een oude, niet werkende, vulkaan aan de rand van de stad. Het uitzicht bestaat uit de stad met in de verte meren, zee en hoge bergen. Ook is er een krater die inmiddels vol gegroeid is met gras. Na een wandeling hier een wederom genietend van de zon terug naar de stad en een wandeling door North Warf. Die avond is er een welkomsbijeenkomst van Stray om de chauffeur en medepassagiers te leren kennen. Na wat info gaan we de kroeg in voor een drankje en om elkaar alvast een beetje te leren kennen. De dag erna begint de busreis. We zien en prachtige waterval en gaan naar het strand van Raglan. Geen wit maar bijna zwart zand hier. Die avond hebben we een boottocht. We eten op de boot en zien en mooie zonsondergang. De koeien lopen daar gewoon op het strand! We slapen in een hostel in de jungle. De dag erna ga ik een wandeling en boottocht maken in de grotten. De wandeling is in druipsteengrotten. Na een picknick in het weiland op naar de tweede grot. De boottocht is in grotten met duizenden gloeiwormpjes. Het hele plafond is gevuld met lichtjes. Dit is zo bijzonder om te zien dat iedereen er stil van wordt. Ik zou hier uren kunnen blijven, maar helaas moeten we toch terug naar de bus. Het lichtje dat de wormpjes hebben is trouwens hun poep! Die avond ontmoeten we de Maori’s. Ze nemen ons mee naar een waterval en vertellen wat over de natuur. Daarna gaan we naar een Maori-huis waar we traditioneel ontvangen worden. We eten daar een krijgen daarna zang en dans uit hun cultuur te zien, inclusief de haka. We slapen met de hele groep (33 personen) in een zaal op matrasjes op de grond.
Na een redelijke nacht bezoek ik vandaag Hobbiton. Na de eerste film is het decor afgebroken maar later is het terug gebouwd op een manier dat het ook kon boven bestaan, dus met goede materialen. Prachtig om de huisjes en de, tot in detail, uitgewerkte tuintjes en omgeving te zien. Na een drankje in the green dragon moeten we dit mooie stadje toch verlaten. Na alweer een waterval en wat rotstekeningen van de moari’s gaan we naar Lake Aniwhenau waar we weer verblijven op een mooie locatie aan de rand van het meer. We eten hangi vandaag. Vlees en groente die in de grond bereid worden d.m.v. hete stenen en stoom. Met gitaarmuziek op de veranda wordt het een gezellige avond.
Tijdens de volgende busrit stoppen we bij een hot spring, water van bijna 40 graden dat door een rivier stroomt en waar je in kunt zwemmen/relaxen. Ik ga er met mijn benen in, maar omdat het water nogal naar zwavel stinkt ga ik eet niet helemaal in om te voorkomen dat ik zelf, mijn badpak en mijn handdoek de komende dagen blijft stinken. Daarna zien we bubbling mud. Grijze, stinkende modder dat af en toe omhooggevallen blubt of spuit. Ook vandaag zien we een waterval, de huka watervallen. Het water stroomt hier onwijs hard, heel erg mooi om te zien. Na een lange, bochtige hobbelweg komen we bij Blue Duck Station aan. Alweer een schitterende accommodatie missen tussen de bergen en bij de rivier. We blijven hier 2 nachten en slapen in knusse hutjes aan de rand van de berg. En kampvuur met marshmallows en koekjes, mmmmm. De dag erna kunnen we uitslapen! Met het heerlijke bed komt dit helemaal goed. Om 9.15 wordt ik wakker, en ja voor deze reis is dat uitslapen! Ontbijten in de zon met uitzicht op de bergen. Die ochtend heb ik niks bijzonders dus kletsen we, doen een handwasje, zonnen etc. Die middag iets actiever, kajakken! We worden opgehaald met een buggy en naar de boerderij gebracht. Daar zien we eerst hoe 5 mannen de schapen aan het scheren zijn. Ze moeten samen zo'n 1500 schapen per dag scheren!
Met zijn zesjes worden we zonder gids de rivier op gestuurd met kleine instructie over de stroomversnellingen. Mijn kajak maatje Alice en ik blijken en goed team te zijn. We genieten van de tocht van 10 km tussen de bergen. Regelmatig zie en hoor ik kleine watervalletjes. Ook zijn er veel vogelgeluiden. We doorstaan de meeste stroomversnellingen zonder problemen maar slaan 1 keer om met de boot. Het is niet zo diep en wanneer we naar het strandje zwemmen kunnen we makkelijk de boot weer in. Nadat we onze eindbestemming hebben bereikt wachten we op de speedboot die ons terug brengt naar het beginpunt. Daar nuttigen we nog een biertje en tosti bij de boer thuis die op een idyllisch plekje woont. Die avond bbq, vlees om een rooster boven en vuur, gepofte aardappelen, vers brood, sla, jummie. Nog proberen bijl-werpen en dan terug naar de lodges.
We vertrekken de dag erna om 6 uur naar National park. Een deel van de groep gaat daar de alpine crossing lopen. 19,4 km (8 uur) door de bergen, ik pas. Eenmaal daar blijkt het te hard te waaien en regenen en gaat de tocht niet door. We bekijken nog wel een waterval en gaan dan naar het hostel. Eindelijk weer WiFi dus snel apps lezen en versturen. Naar de supermarkt om lunch te kopen, pannenkoekenmix! Na de lunch een dutje. Inmiddels komt de zon door een we besluiten met een aantal mensen te gaan minigolven om toch bezig te zijn en niet steeds in het hostel te hangen. Heerlijk wat uurtjes buiten! Langzaam komt de hoge berg met sneeuw op de top ook tevoorschijn!
De laatste dag op het noorder eiland gaat richting Wellington. Maar niet voordat we een wedstrijd ‘rubber laarzen werpen’ gedaan hebben waar het dorpje waar we dit spelen om bekend staat. In Wellington gaan Marinade en ik samen de stad een beetje verkennen. Er zijn veel musea, we bezoeken een kunsttentoonstelling en een museum over allerlei dingen uit Nieuw-Zeeland zoals moeilijk cultuur, dieren etc.
Morgen ga ik naar het Zuider-eiland. Volgens de verhalen moet dat nog mooier worden dan het noorden. Ik laat me verrassen! De wifi hier is overal beperkt dus wanneer ik weer iets van me laat horen weet ik niet.
XXX Veronic

  • 11 Januari 2016 - 09:24

    Cindy Joosten:

    Wauw lieverd, wat een mooie verhalen. Het blijft geweldig om te lezen wat jij allemaal meemaakt aan de andere kant van de wereld. Geniet van alle mooie indrukken die je nog gaat zien in Zuider-eiland. En dan hoor ik graag al je verhalen live. Veel plezier nog en tot snel.
    Kus Thijs, Cindy, Pleun en Sterre

  • 11 Januari 2016 - 12:49

    Susanne:

    Hoi Veronic,

    Weer leuk om te lezen wat voor moois je allemaal meemaakt! Geniet van New Zeeland en straks willen we nog wel een "live- verslag"!

    Groetjes Susanne

  • 11 Januari 2016 - 15:45

    Grad:

    Hallo Veronic,

    Wat weer een prachtig reisverslag wat maak je toch erg veel mee erg fijn om te lezen dat het goed met je gaat.
    Geniet van Nieuw Zeeland en tot een volgend reisverslag.

    Groetjes Grad

  • 11 Januari 2016 - 18:49

    Lucia:

    Het is weer zo leuk om jouw belevenissen weer te lezen. Om jaloers op te worden wat je allemaal doet en ziet. Geniet en lekker van. Veel liefs Lucia XX

  • 12 Januari 2016 - 15:01

    Ans:

    Een heel andere omgeving dan je al gezien hebt, tenminste zo lees ik uit je verslag, maar ook weer erg mooi. Inmiddels al 12 januari, time flies!

  • 12 Januari 2016 - 19:20

    Mart Kusters:

    Hallo Veronique,
    Via Facebook hebben Miep en ik jouw mooie reis gevolgd. Maar nu wil ik even reageren via deze site.
    Geweldig wat jij allemaal meemaakt dar in Nieuw Zeeland. Ik blijf nu jou reisverhalen volgen via deze site. Wat zal het saai zijn als je over een paar weken weer les moet geven in Hegelsom.
    Maar je hebt wel mooie verhalen om de kinderen te vertellen. Mart Kusters

  • 12 Januari 2016 - 20:03

    Karlijn:

    Wow fiekel, wat maak jij mooie dingen mee daar. Je mag nog even heerlijk genieten!

  • 13 Januari 2016 - 18:39

    Jan En Helmie:

    Ha Veronic,

    Wat geweldig om jouw verhalen weer te lezen; dat is echt genieten!!!
    Je hebt nog een paar weken te gaan, ver weg van ons kikkerlandje, nog een hele fijne tijd en tot gauw!
    Liefs oet Hoors.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Veronic

Actief sinds 28 Okt. 2015
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 7283

Voorgaande reizen:

03 November 2015 - 02 Februari 2016

Australië en Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: