Perth en meer West Australië - Reisverslag uit Perth, Australië van Veronic Bouten - WaarBenJij.nu Perth en meer West Australië - Reisverslag uit Perth, Australië van Veronic Bouten - WaarBenJij.nu

Perth en meer West Australië

Door: Fiekje

Blijf op de hoogte en volg Veronic

31 December 2015 | Australië, Perth

8. Perth en trip naar Exmouth

Jullie hebben er lang op moeten wachten, dus bereid je voor op een lang verhaal. Ik arriveerde ik Perth op zaterdagavond laat. Met de bus naar de stad en daar laatste stuk naar mijn hostel lopen en naar bed. Ik heb een kamer voor twee maar er is verder niemand anders, even lekker alleen. Voor zondag kwam dat goed uit. Uitslapen, wat dingen via internet regelen, plannen maken voor Perth, boodschappen doen, etc. Even niks. De temperatuur is prima. 27-28 graden met een briesje. Maandag de stad verkennen en een bezoek aan het visitor centre om te kijken wat ik hier de komende drie weken wil gaan zien en doen. Met veel info en m folders vermaak ik me die avond om alles door te lezen en plannen te maken. Dinsdag boek ik verschillende tours, naar Margaret Rivera, zwemmen met wilde dolfijnen, en een 8 daagse groepstherapie richting het noorden naar Exmouth. De rest van de dag breng ik door in Kings Park met wandelen, picknicken, luieren, lezen, en genieten van het uitzicht op de stad en de rivier.
Woensdag wandel ik naar Barack Jette, het is al te laat om met de boot weg te gaan, maar dat doe ik dan wel een andere keer. Ik ga naar een bar in het haventje, drink wat en ga weer andere plekken van Perth bekijken, inclusief wat winkels.
Donderdag is mijn dagtour naar Margaret River, een stadje ten zuiden van Perth bekend van onder andere de wijnoogst. Het is een lange rit, maar onderweg zien we ook veel. We stoppen bij een strand, bierbrouwerij, wijnproeverij, druipsteengrotten, een vuurtoren (leeuwin lighthouse) op het meest westelijke punt van Australië waar de Indische en Grote oceaan samenkomen., het stadje Margaret River. Op de terugweg zien we honderden kangoeroes. Er zijn grasvelden waar er tientallen of honderd bij elkaar zitten om te grazen. Ook naast de weg zie ik veel kangoeroes. Om 22 uur ben ik weer terug in mijn hostel, moe maar voldaan indrukken.
De dag erna gaat het avontuur verder want dan ga ik zwemmen met wilde dolfijnen in Rockingham. Het duurt erg lang uurtje of 3) voordat we eindelijk dolfijnen zien. Tja, het zijn nou eenmaal wilde dieren die niet gevoerd worden, dus je weet niet waar en wanneer je ze ziet. In het water zwemmen twee dolfijnen zo dichtbij. Ze zijn met elkaar aan het spelen en zwemmen naast en onder ons door. Mooi om te zien. Zeker omdat we ook dolfijnen tegenkomen die wegwerken als we eenmaal in het water zijn. Vanuit de boot verschillende dolfijnen gezien, Vanuit het water minder, maar het blijft een bijzondere ervaring.
Na enkele volle dagen weer even een rustige dag op zondag. De was moet gedaan worden, tas opnieuw inpakken voor de groepstour, kletsen met mensen uit het hostel, etc. Er is die avond een Carols by candlelight in het park. Ik besluit erheen te gaan. Er zijn duizenden mensen met kerstmuts en een elektronische kaars die op het gras zittende hapjes en drankjes en luisteren naar kerstmuziek gezongen door voor hun redelijk bekende mensen. Erg leuk om mee te maken.
De dag erna begint mijn rondreis van 8 dagen met een erg leuke groep mensen.
Dag 1. Vertrek 7.10 uur. Eerste stop uitzichtpunt over Perth en de zee. Als de groep compleet (20 reizigers en 1 gids) is stoppen bij een national park waar we kangoeroes en koala’s zien en een mooi meer met vogels. De zandduinen zijn geweldig, zo wit, groot en veel. Prachtig om op de duin te klimmen en aan de ene kant de zee te zien en aan de andere kant al dat witte zand. Onderweg naar het hostel genieten van de zandduinen, de groene begroeiing langs de kust en natuurlijk de Indische oceaan zelf! We zien zelfs een wilde Emu’s lopen, een van de nationale dieren hier. Bij het hostel aangekomen omkleden en naar het strand. Verder kennismaken met de groepsleden aan de rand van het water. Eerste indruk is goed, een leuke, spontane groep en iets ouder dan de groep aan de East coast. Bedolven onder het zand terug naar hostel, drankje, kletsen en dan naar the Pinnacles. Vroeger was dit een bos dat is afgebrand, door zand en wind zijn de resten van de bomen versteend en staan er honderden, misschien wel duizenden grote en kleine torens/pilaren in het zand. Prachtig. Onder het genot van een drankje genieten we van de zonsondergang die adembenemend mooi is, misschien wel de mooiste die ik hier in Australië heb gezien. Een super eerste dag, ik verheug met al op de volgende dagen.
Dag 2. De dag begon vandaag met een kijkje op Jurien beach. Daarna een bezoek aan een boerderij waar ze allerlei dieren opvangen uit de wildernis. Er zijn emoe’s, dinges, een kameel, krokodil, vogels en veel kangoeroes. We mogen de kangoeroes ook voeren! Ze vangen ook kleintjes op die hun ouders zijn verloren en op het einde van de trip mogen we dan ook een babykangoeroe vasthouden in een tasje dat als buidel dient, zo lief. We lunchen met een picknick in een parkje. Daarna gaan we op bezoek bij een prins, hij had ooit problemen met zijn graanquotum waardoor hij zijn oogst weg moest gooien en hij heeft het voor elkaar gekregen een eigen ‘land’ te stichting. Zo bizar. Hij heeft zijn eigen paspoort, geld, postzegels, etc. Mag niet stemmen in Australië en nog veel meer bizarre dingen. Daarna stoppen we bij de kust maken een wandeling langs de kust. De kustlijn bestaat uit Kliffen met daaronder een helderblauwe oceaan. Na de vele indrukken naar het hostel waar na een duik in het zwembad de barbecue aan gaat.
Dag 3. Vandaag beginnen we met Kalbarri National Park. De eerste wandeling begint met een prachtig uitzichtpunt bij de Kliffen met de rivier ertussendoor kronkelend. Helaas besef ik dat we naar beneden gaan naar de rivier, en dus ook weer onhoorbaar moeten. Pfffff het is nog vroeg, half 8, maar al 36-37 graden. De wandeling gaat prima, halverwege gaan een paar mensen even stukje abseilen en daar gaan we in de schaduw van genieten. Eenmaal beneden weer een aantal mooie foto’s kunnen maken en dan rustig aan de terugweg beginnen. Inmiddels is de 40 graden gepasseerd en er is veel zon. Na een pittige wandeling eindelijk terug bij de bus, moe maar trots en voldaan. Na een half uurtje de volgende wandeling, minder lang en steil maar weer in de volle zo’n en dalen en klimmen. Weer met een gigantische uitzicht van rotsen en wat ze noemen ‘natural window’. Verder nog twee stops bij stranden. De een is een strand met micro-organismen waar ik niet veel van snap. Het andere strand is Shell Beach. De naam verklapt het al, een strand van schelpen, allemaal kleine, voornamelijke witte schelpjes. Het water is warm en heel erg zout. Ze noemen het daarom ook wel super salty soup. Eenmaal bij ons hotel nemen we snel een duik in de baai voor het avondeten
Dag 4. We bezoeken Monckey Mia, het strand in Shark Bay dat bekend staat om zijn dolfijnen die daar (minimaal) gevoerd worden. De eerste keer komen er drie dolfijnen richting strand, de tweede keer 4 . Zo gaat en indrukwekkend om deze beesten daar te zien. Enkele pelikanen komen ook en kijkje nemen met de hoop en visje te bemachtigen. Verder hebben we een lange reisdag vandaag. Maar onderweg stoppen we bij een wederom een uitzicht dat onbeschrijfelijk mooi is. Een turquoise zee, zo helder dat je 30 meter onder je de roggen en kleine haaien kunt zien zwemmen. Verder trekken we loodjes en kopen een klein kado voor iemand uit de groep vanwege kerstavond. We lunchen op een primitieve manier. Vandaag slapen we op een schapenboerderij, super afgelegen. Bij de boerderij hoort ook 50 km strand, daar kijken we de zonsondergang, zwemmen in de oceaan en zien tientallen krabben in de zee verdwijnen. De gastfamilie heeft kerstkoekjes gemaakt en hapjes meegenomen naar het strand. Tijdens het avondeten wordt de tafel feestelijk versierd met kerstdecoratie. Het wordt een gezellige avond met lekker eten, drank, knabbels, secret santa (surprise), kampvuur, nog meer drank, kerstmuziek, spelletjes en gesprekken.
Dag 5. Eerste kerstdag! Dat vieren we in Coral Bay bij Ningaloo Beach. We beginnen met een tocht met glasbodem boot inclusief snorkeltour om van het koraal en de vissen te genieten. Weer anders dan het Great Barrier Reef maar ook super mooi. We willen voor de lunch barbecueën op het strand, maar de bbq doet het niet. Het worden dus sandwiches gemaakt van hamburger broodjes. Daarna zwemmen en rondhangen in de turquoise zee en op het strand. Heerlijk weer, wat een kerst! We rijden verder naar Exmouth waar we twee nachten blijven.

Dag 6. Tweede kerstdag begint met bezoek aan een vuurtoren en enkele uurtjes op weer een wit strand met kristal helder water. Hier kunnen we snorkelen. De stroming is erg sterk daarom lopen we eerst een eind over het strand voordat we het water ingaan en ons door de stroming terug laten drijven. Minder koraal dan gisteren maar nog steeds veel, en meer verschillende vissen dan de dag ervoor. Nog even een kijkje bij een scheepswerf en bezoek een het bezoekerscentrum en dan de hamburgers die bedoeld waren voor eerste kerstdag bakken en nuttigen. We hebben een middagje vrij. We lopen naar het centrum om de vijf winkels daar te bekijken. Vanwege kerst zijn ze gesloten er is 1 winkeltje open en de supermarkt. Nog even foto’s maken van een loslopende emoe, die we intussen al vele hebben gezien in het wild, en dan terug naar het hostel voor een duik in het zwembad. Die avond eten we in een pub en daarna rijden we naar het strand. Als het donker is zijn er ineens heel veel kangoeroes te zien naast de weg, het is nu koeler en dan komen ze tevoorschijn . Je moet dan ook erg voorzichtig rijden want ze springen ook over de weg. Overdag zie je ook heel veel dode kangoeroes op en naast de weg liggen. Eenmaal bij het strand gaan we opzoek naar schildpadden die heel misschien vanuit de zee naar het strand komen om eieren te leggen opgetreden strand. Na een tijdje lopen zien we mensen op het strand zitten en dan blijkt er inderdaad een schildpad bezig te zijn een nest te graven om haar eieren daar te leggen. We moeten heel stil zijn en mogen geen lichtjes schijnen. Dus zaklampen en flitsen van camera’s zijn verboden. Uiteraard moet je ook afstand bewaren tussen jezelf en het beest. Na een tijdje blijkt er zo’n 50 meter terug een schildpad van ongeveer een meter lang geleden uit het water te zijn gekomen. We zien haar het strand op klimmen en kruipen. Het lijkt moeizaam te gaan. Als ze zo’n 25 meter het strand op is geklommen begint ze te graven, al snel is ze bijna verdwenen in het gat. Teruggekomen bij de eerste schildpad is zij net begonnen aan haar weg terug naar zee. Op 3 meter afstand zien we haar rustig maar alert terug kruipen naar het water. Als ze weg zwemt gaan wij terug naar de bus. Wat een unieke en waanzinnige ervaring was dat.
Dag 7. Vandaag terug richting Perth, 800 km te rijden. Lange reisdag maar er is onderweg genoeg te zien ondanks de uitgestrekte vlakten. Ook wordt er een kwist gespeeld in drie groepjes die door ons groepje gewonnen wordt!
Dag 8. Laatste 500 km. Die avond sluiten we af met een heerlijk diner: kangoeroebiefstuk!
Nu de tour er op zit moet ik zelf weer plannen maken. Ik ga met Rachel naar Rottnest Island. Hier wonen quokka. Een kruising tussen ratten en kleine kangoeroes. Wel erg lief. We nemen de bus over het eiland. Snorkelen op verschillende plekken (zien een grote rog) en genieten van de mooie uitzichten. Ook ja, ook nog een slang gespot! Na een volle dag afsluiten met heerlijke sushi in Perth.
De dag erna shoppen, souvenirs naar huis sturen per post. En ’s avonds met wat meiden van de groep film kijken bij Northbridge Pizza, een parkje. Met zitzakken op het gras kijken naar Edwards scissorhands. Ieder neemt zijn eigen snacks en drinken mee. Een heerlijke avond.

Vandaag 31 december, voor mij begint 2016 eerder dan voor jullie, zo’n 7 uur eerder. We gaan dit weer met wat meiden vieren. Samen eten, en dan ergens buiten bij een evenement kijken. We laten ons verrassen. Over 2 dagen verlaat ik Australië. Vreemd gevoel, maar ik hoop dat Nieuw-Zeeland me net zo goed gaat bevallen en verrassen met al zijn schoonheden als Australië. Mijn nieuwe bericht zal dan ook vanuit daar komen.
Voor iedereen een heel erg gelukkig, liefdevol, avontuurlijk en gezond 2016 gewenst. En iedereen bedankt voor de belangstelling voor mijn verhalen. Als je het hebt gered tot het einde te lezen, goed gedaan!

Liefs Veronic/Fiekje

• 31 December 2015 - 09:15

Grad:

Hallo Veronic,

Wat weer een prachtig verhaal wat ik natuurlijk helemaal heb uit gelezen wat maak je toch veel mee.ik hoop dat Nieuw Zeeland ook zo mooi is volgens Antoinette zeker ze is daar op vakantie geweest heeft er tante wonen.
    Wij wensen jou een hele fijne en gezellige oudjaarsviering en een heel fijn en goed 2016 en bveel b]plezier in Nieuw Zeeland tot het volgende bericht.

Groetjes Antoinette en Grad

• 31 December 2015 - 09:32

Anke:

Wow! Helemaal uitgelezen ;-) zo leuk om al je avonturen te lezen

• 31 December 2015 - 09:35

Jill:

Alvast Gelukkig nieuwjaar!

En veel plezier in New Zealand. Misschien kan je een rugby wedstrijd bezoeken om een Haka live te kunnen zien. Mij lijkt dat erg indrukwekkend.

• 31 December 2015 - 09:36

Anke:

NZ gaat je op een andere manier vast ookweer zoveel moois laten zien, en 1 voordeel waarschijnlijk ietsje minder heet

• 31 December 2015 - 09:37

Gerrit En Joke Clabbers:

Prachtig dat verhaal, daar wordt je eigenlijk alleen maar jaloers van. Ik heb hier ook therapie voor mijn schouder, maar dat is wel even iets anders, Vanavond vieren we hier oudjaar met enkele omes en tantes.
    En we zullen aan je denken, want anders ben je er ook meestal bij.
    De oliebollen worden nu ook weer gebakken; dus je zult ze ergens anders moeten proeven.
    Een goede jaarwisseling toegewenst en een gezond en vooral een sportief verkennend nieuwjaar.
    grtoetend,
    Gerrit en Joke

• 31 December 2015 - 19:18

Mia:

Het heeft ook mij geen enkele moeite gekost om het verhaal uit te lezen! Mooi verhaal weer! Wat een speciaal oud-op-nieuw heb jij nu: zo bijzonder! Alle goeds voor de volgende bestemming èn voor 2016!

• 01 Januari 2016 - 12:34

José:

Het blijft leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt!
    Op naar de volgende avonturen, haha!!

• 01 Januari 2016 - 13:02

Susanne:

Leuk weer allema nieuwe verhalen! Veel plezier in Nieuw Zeeland!

• 01 Januari 2016 - 15:46

Marijke Leurs:

Hoi Veronic,
    Wat een avontuur Down Under! En jij hebt wel een witte Kerst gehad, alleen dan wit zand!
    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt!
    Doet mij sterk denken aan Kerst op Aruba, witte stranden en rode bikini!
    Geniet van je volgende avontuur in Kiwi-country en ik kijk uit naar je volgende reisverslag.
    Een heel gelukkig 2016!

• 01 Januari 2016 - 22:17

Vivian:

Weer een top verhaal! Prachtig om te lezen hoe jij geniet!
    Jij ook de beste wensen voor 2016!
    De haka live zien is echt een aanrader, lukt het niet, een rugby wedstrijd in de kroeg is ook erg leuk!

Liefs Viev

• 01 Januari 2016 - 23:31

Cindy:

Gelukkig nieuwjaar!!! Wat een avonturen. Zoveel verschillende indrukken, geweldig. Fijn om te lezen dat je zo genoten hebt van Australie. Op naar je volgende avontuur. xxx

• 02 Januari 2016 - 11:40

Lucia:

Allereerst de alle beste wensen voor 2016.
    Het was weer heel fijn om je avonturen te lezen, geweldig.
    We wachten weer met spanning op je volgende avontuur. XXXX

• 02 Januari 2016 - 15:28

Mai:

Wat weer heerlijk om te lezen! Voor jou ook een heel gelukkig nieuwjaar!

• 04 Januari 2016 - 16:30

Jan En Helmie.:

Ha Veronic, wat schrijf je weer een geweldig verhaal!
    Het is zo fijn om te lezen wat je Down Under onderneemt.
    Hopelijk bevalt het in Nieuw Zeeland ook zo goed.
    Heel veel groetjes.

• 06 Januari 2016 - 19:21

Ans:

Was deze keer laat met lezen maar het was super! Natuurlijk ook nog de beste wensen voor 2016! xxx